Cezariusz Gadzina Quartet

Bezetting: Cezariusz Gadzina (sax), Eve Beuvens (piano), Lionel Beuvens (drums), Piet Verbist (bas),
Wanneer: zaterdag 08 december 2012

De passage van het Cezariusz Gadzina Quartet in de Lokerse Jazzklub zal nog lang blijven nazinderen. Deze Poolse muzikant woont al enige jaren in België en omringt zich in zijn groep met een aantal betere musici uit ons land.

Gadzina speelde dit concert afwisselend op alt- en sopraansax. In de opener ‘Attention Please’ legden de musici hun postbop-geloofsbrieven voor. Daarna koos de groep voor een unieke aanpak waarbij de nodige vrijheid genomen werd, maar waarin de knappe composities centraal stonden.

In ‘Chillax’ speelde Piet Verbist de hoofdrol met een bezwerende baslijn die tezelfdertijd de rust bracht waarop het nummer dreef, maar ook een krachtige vibe had. In ‘Mexican Eyes’, met zijn latin ritmes, kon drummer Lionel Beuvens op de voorgrond treden met een subtiele solo waarbij je een speld kon horen vallen.

‘Let Her Play’ werd in duo gespeeld door Gadzina en pianiste Eve Beuvens. Ze brachten het nummer met een intensiteit die het publiek bijna letterlijk naar adem deed happen. Eve Beuvens liet zich kennen als een pianiste met een neiging tot subtiele en eigenzinnige lyriek.

Cezariusz Gazina zelf speelt zowel op alt- als sopraansaxofoon virtuoos, maar zijn technisch kunnen staat ten dienste van de muziek. En, een Amerikaans spreekwoord parafraserend: “You can take the boy out of Poland, but you can’t take Poland out of the boy”.  In de eerste set had Gadzina al een soulvol nummer gebracht als eerbetoon aan Włodzimierz Lubański, die in het publiek aanwezig was. Voor jazzliefhebbers die niks van voetbal weten: ex-voetballer Lubański was begin de jaren 80 bij Sporting Lokeren actief, woont nog steeds in Lokeren en wordt algemeen beschouwd als één van de betere voetballers van zijn generatie. Van de veel te jong gestorven Krzysztof Komeda werd in de tweede set het verraderlijk liefelijk walsje ‘Rosemary’s Baby’ gespeeld uit de gelijknamige film van Roman Polanski. ‘Prelude in E minor, Op. 28 No. 4’ van Fréderic Chopin besloot de avond met een beklijvend hoogtepunt. Ook het onvermijdelijke bisnummer ‘Obertask’ zat vol met invloeden uit de Poolse volksmuziek.