Trevor Watts Eternal Triangle
(c) Gérard Rouy
Wanneer: Zaterdag 25 november 2023 (20u30)
Bezetting: Trevor Watts (sax), Veryan Weston (piano), Jamie Harris (percussie)
Inkom: 21 € (aan de kassa), 18 € (Voorverkoop/Reservatie), 7 € (-25 jaar). Klik hier voor ticketverkoop.
Locatie: Sportlaan, 9160 Lokeren (clublokaal atletiekpiste AVLO)
Eternal Triangle brengt composities van Trevor Watts die oorspronkelijk geïnspireerd zijn op ritmische structuren uit Afrika en Zuid-Amerika, maar eveneens op jazz en Europese muziekvormen. De kern van het trio bestaat uit twee duo’s waarin saxofonist Watts speelt: samen met pianist Veryan Weston musiceert Watts al sinds de jaren 80 en met percussionist Jamie Harris trekt hij sinds de jaren 2000 op. 2+2 maakt deze keer 3, de drie van driehoek waarbij elke zijde elkaar ondersteunt.
Trevor Watts is al sinds begin jaren 60 actief en loopt al die tijd voorop in de jazz- en improvisatiemuziek. Als stichtend lid van het Spontaneous Music Ensemble in 1965, Amalgam in 1967 en het London Jazz Composers Orchestra vanaf 1973. Verder werkte hij samen met Tubby Hayes, Stan Tracey, Jeff Clyne, Dave Holland, Kenny Wheeler, John Stevens enzovoort. Hij speelde op vele festivals met zijn Moire Music-groepen, waaronder ook het Moire Music Drum Orchestra. De liefde voor zijn muziek brengt deze ronduit legendarisch brok jazzgeschiedenis naar podia groot en klein.
Pianist Veryan Weston is geen onbekende in de jazz- en improscene in Europa. Hij speelde met Lol Coxhill, Eddy Prévost en Phil Minton. Deze uitstekende pianist kiest in Eternal Triangle voor een Nord keyboard die net zo klinkt als een degelijke piano en dan toch ook net wat anders, zoals de muziek van Weston.
Percussionist Jamie Harris werkte samen met Watts sinds 2003. Een paar jaar later gaan ze elk hun eigen weg om in 2019, n.a.v. de 80ste verjaardag van Watts, terug samen te musiceren. Sinds vorig jaar speelt hij met Watts en Mark Hewins zelfs in een trio dat dansbare funkjazz brengt.
“..The madness of this liberated and unpredictable jazz which shakes up the tempo and plays hide and seek with the harmonies… we just open our ears wide and tap our feet, smiling blissfully with pleasure…” ( Alain Fleche, Gazette Bleue FR)