Multimuzikaal Weekend, dag 1

Bezetting: Reuske: Mariske Broeckmeyer (vocals), Silke Blankers (vocals), Thijs Troch (keys), Jan Daelman (EWI), Bert Minnaert (drums), Boss Ross + Sara Meyer: Sara Meyer (altsax), Danny Verleyen (tenorsax), Guido Ros (piano), Jan Ghijselen (gitaar), Arnold De Schepper (bas) en Arne De Schepper (drums), Rent to Rock: Bart De Clercq (drum), Eddy De Clercq (bass guitar), Patrick Baert (rythm guitar), Matthias Temmermans (lead guitar), Hans Bervoets (solo guitar), Dirk Puylaert (zang)
Wanneer: vrijdag 07 februari 2014

Eclectische mix op de eerste dag van het Multimuzikaal Weekend

De vrijdag van het Multimuzikaal Weekend worden groepen uitgenodigd die niet noodzakelijk iets met jazz te maken hebben, zolang er maar een regionale binding is.

‘The Insides Van Den Binnenkant’ annuleerden last minute, dus geen surfrock in de jazzklub. Reuske werd een verrassende vervanger. Ze brachten eigenaardige (of eigengereide?) poppy muziek die dreef op elektro-akoestische grooves en meer klonk als elektronische singer songwriting dan als dance. Tussen Moogs, monitors, effectenbakjes, EWI’s , een akoestische (!) drums en veel kabels door zongen twee zangeressen op uiterst charmante manier bevreemdende teksten. Ondanks al die gemanipuleerde geluiden kwam het geheel natuurlijk over en wist Reuske met hun muziek het heterogene publiek te overtuigen.

Voor de tweede set verdween het uitgebreide geluidsarsenaal van het podium voor de akoestische hardbop van het huisorkest Boss Ross. Gastsaxofoniste Sara Meyer zorgde ervoor dat iedereen op scherp speelde. Boss Ross liet een deels vernieuwd repertoire los op het publiek, met bossa nova (Dindi van Jobim) en bop in walsritme met ‘Someday My Prince Will Come’.

De avond werd afgesloten met de coverband Rent To Rock. Een goede zanger en een sterke leadgitarist in de frontline werden voortreffelijk ondersteund door de rest van de groep. Waar veel coverbands uitsluitend Engelstalig repertoire brengen, dook Rent To Rock ter variatie af en toe eens onder in het Nederlandstalige rockrepertoire. Met nummers als Psycho Killer, My Sharona, Blauw, Maria en nog vele andere werd een feestelijk punt achter de eerste avond van het Multimuzikaal Weekend gezet. Den Dikke Lu hoorde dat het goed was en keerde tevreden huiswaarts.