John Marshall Quartet

Bezetting: John Marshall (trompet, bugel & zang), Claus Raible (piano), Martin Zenker (bas), Rick Hollander (drums)
Wanneer: zaterdag 02 november 2013

Bebop-lessen van een sluwe vos

John Marshall, lead trumpet bij de Duitse WDR Big Band, kwam naar Lokeren voor een avondje onversneden postbop. Hij speelde op hoog niveau met veel liefde en vakmanschap. In ‘Sunny Side Up’ haalde hij zijn bugel zelfs even te voorschijn en zong hij op een onnavolgbaar authentieke en schmalzy manier. Maar het was vooral op trompet dat Marshall zich met grote vanzelfsprekendheid en autoriteit door het gekende repertoire van standards laveerde, met o.a. nummers van Dizzy Gillespie, Charlie Parker en Tadd Dameron.

‘Bye-Ya’ van Monk bracht pianist Claus Raible op het voorplan. Zijn bijzondere techniek op zijn instrument is schatplichtig aan de auteur van de compositie en aan Barry Harris. Toch wist Raible zijn spel een eigen stempel mee te geven, waarbij de dartele en frisse lijnen opvielen. En dat Raible een raspaardje  is, liet John Marshall blijken door zijn pianist op het einde van de tweede set een feature te geven in trio met bas en drums. Een straffe manier om je band te bedanken.

Bassist Martin Zenker stond na een aantal jaren terug in de club en presteerde het om zijn soepele baslijnen zonder versterking op een zeer natuurlijke manier te spelen. Drummer Rick Hollander bewoog zich als een vis in het water en droeg met zijn licht ironische understatements en grondige kennis van de grootmeesters in niet geringe mate bij tot een geslaagd concert.

Als bis speelde de groep een welgemutste ‘Drop me off in Lokeren’, met een knipoog naar het Harlem van Duke Ellington.