Lightnin'Guy Verlinde & The Mighty Gators

Bezetting: Guy Verlinde (zang/gitaar/harmonica), Toon Vlerick (gitaar), Karl Zosel (bas), Thierry Stiévenart (drums)
Wanneer: zaterdag 07 februari 2015

In Lokeren heeft de jazzklub een open blik: op het programma uiteraard veel jazz, maar af en toe ‘een blueske’ kan en mag niet ontbreken. In ons 50ste seizoen wisten we met Lightnin’ Guy Verlinde & The Mighty Gators een Europese topper te strikken. Sla hun tourschema er maar eens op na en het wordt duidelijk dat België fungeert als uitvalsbasis voor concerten zowat overal in Europa.

Waar voorheen de naam Lightnin’ Guy consequent gebruikt werd, evolueert dit langzaam maar vooral zeker naar Guy Verlinde. Het afwerpen van de nickname Lightnin’ getuigt van het zelfvertrouwen en de eigen smoel van Guy Verlinde. Uiteindelijk schrijft hij de songs veelal zelf en maakt zijn podiumpersoonlijkheid de vraag of hij uit Chicago, West-Vlaanderen, Gent dan wel Timboektoe komt compleet irrelevant.

De live-reputatie van Guy Verlinde zorgde er voor dat een pak volk kwam afgezakt naar Lokeren om in een intieme setting te genieten van twee sterke sets. De blues van Verlinde klinkt veelal rauw en recht uit het hart, maar achter de stoere façade schuilt een dosis warmte en finesse. Verlinde & Co leveren vakwerk af dat rauw en ruw kan overkomen, maar ingenieuzer in elkaar zit dan men op het eerste gehoor zou vermoeden. De kunst zit hem in de dosering.

Bij Guy Verlinde krijgt de luisteraar het totaalpakket zanger/gitarist/mondharmonicaspeler/entertainer voorgeschoteld en dit alles met een authenticiteit en eerlijkheid die recht uit het hart komen. The Mighty Gators zijn een perfecte groep voor hem: nooit opdringerig, maar steeds aanwezig en alert. Toon Vlerick is een veelzijdig gitarist met een enorme techniek, die hij inzet om de muziek mee in te kleuren en waar nodig een duwtje te geven. Vooral de cool waarmee hij de boel weet op te poken maakte indruk. Bassist Karel Zosel en drummer Thierry Stiévenart vormen een ritmetandem die de muziek met een schijnbaar gemak voor zich laat spreken, wat een kunst op zich is. Achter die vanzelfsprekendheid schuilen een jarenlange ervaring en intuïtie voor de blues.

Lightnin’ Guy Verlinde & The Mighty Gators in een jazzclub: even the jazzcats lost their cool!